(WAJIB BACA) Punca terjadinya kanser rahim | - Blog Hanz -
Breaking News
recent

(WAJIB BACA) Punca terjadinya kanser rahim




Entri kali ini menyingkap mitos bahawa punca terjadinya kanser atau barah rahim adalah disebabkan berikut yang di bawah. Admin cuba mendapatkan maklumat atau penerangan mengenai perkara ini untuk dikongsi bersama dengan pungunjung-pengunjung di weblog ini.
1. Minum air ais, air bergas dan air kelapa ketika haid.Punca kanser rahim Penyelidikan membuktikan bahawa minum ais semasa haid boleh menyebabkan darah haid tersisa / terlekat di dinding rahim; selepas 5 hingga 10 tahun boleh menyebabkan “ketumbuhan dan kanser rahim’.
Ais berasal daripada air kosong yang dibekukan dan ianya bersifat sangat sejuk. Minuman mengandungi ais menjadi pilihan utama terutamanya rakyat Malaysia kini kerana mampu menghilangkan rasa dahaga dengan cepat.
Memandangkan cuaca dan suhu di Malaysia saban hari semakin meningkat, pengambilan ais setiap hari oleh manusia semakin berlebihan. Mana tidaknya, jika diperhatikan, pada awal pagi atau ketika sarapan pagi, minuman berais akan menjadi pilihan.
Namun begitu, perlu anda ketahui bahawa minuman berais boleh menjadi asas kepada penyakit kronik dan membawa keburukan.
Keburukan Ais Kepada Tubuh Badan
Terdapat beberapa kesan keburukan ais terhadap sistem tubuh badan manusia ialah :
# Sistem Pencernaan
1. Menyebabkan pengeluaran lendir berlebihan dalam badan seperti kahak atau lendir daripada bahagian tekak.
2. Lemak akan berkumpul di bahagian perut dan menjadikan perut anda buncit. Hal ini demikian kerana, lemak tidak dapat dicerna dengan baik kerana lemak membeku disebabkan ais.
3. Kembung perut boleh terjadi apabila anda minum banyak minuman berais dan boleh menyebabkan perut berasid serta sekaligus menyebabkan anda mengalami gastrik.
# Sistem Reproduktif Wanita
1. Minum ais semasa haid boleh menyebabkan darah haid tersumbat dan perjalanan darah tidak lancar. Keadaan ini akan menjadikan darah haid akan melekat di dinding rahim.
Darah haid yang tersisa melekat di dinding rahim akan menyebabkan ketumbuhan dan juga kanser rahim.
2. Pengambilan ais semasa haid juga menjadikan rahim menjadi kembang dan tidak elok untuk kesihatan rahim.
3. Ais juga boleh menyebabkan pengeluaran lendir dari faraj atau lebih dikenali sebagai keputihan. Jika diamalkan berterusan mungkin menjadikan keputihan semakin teruk.
#Sistem Imun
Salah satu keburukan ais terhadap tubuh badan ialan akan menyebabkan sistem imun menjadi lemah.
Jika anda mengalami batuk-batuk atau selsema dan anda minum ais, akan menyebabkan batuk atau selsema anda semakin berpanjangan.
#Sistem Reproduktif Lelaki
Keburukan ais terhadap sistem reproduktif lelaki boleh menyebabkan uluran atau hernia. Dalam bahasa lainnya juga dipanggil angin pasang.
Selain itu, amalan minum minuman berais dalam kalangan lelaki boleh melemahkan tenaga batin lelaki dan juga menyebabkan penghasilan mani yang tidak berkualiti.
#Tubuh Menjadi Lemau
Keburukan ais yang seterusnya ialah tubuh badan menjadi lemau dan sentiasa tidak bermaya. Perjalanan darah menjadi tidak lancar dan sentiasa sakit-sakit badan.
Jika anda perasan, selepas bangun dari tidur anda berasa lemah dan letih semacam. Ini adalah satu kesan akibat mengamalkan minuman berais.
Tinggalkan Tabiat Minum @ Makan Ais
Pengambilan makan atau minuman berais akan menyebabkan kesan negatif terhadap tubuh badan kita. Jadi, untuk pencegahan, anda perlulah meninggalkan tabiat atau kegemaran ini untuk kesihatan yang lebih baik.
Jika tubuh badan sihat, segala pekerjaan pastinya berjalan dengan lancar
Menurut pandangan Dr Afiq Rahim pula mengenai kesan minuman air bergas dan air kelapa ketika haid.
2. Mencuci rambut ketika HaidPunca kanser rahimIni dikatakan jika mencuci rambut ketika haid, liang kulit kepala sedang terbuka dan ini boleh menyebabkan sakit kepala dan sangat berbahaya serta kesannya boleh dirasakan saat muda dan masa tua nanti.
Menurut pendapat Dr. Caroline Tirtajasa,Sp,OG (Pakar sakit puan)
“Anda diantaranya yang mempercayai mitos ini ? Terbayang lepek sekali rambut anda selama mentruasi karena tidak boleh mencuci rambut. Betulkah kebiasan mencuci rambut di hari pertama akan mempercepat anda mengalami menopause. Situs wordpress dari pendapat Dr. Caroline Tirtajasa,Sp,OG tidak adanya larangan ketika sedang menstruasi. Menjaga kebersihan adalah hal terpenting ketika sedang menstruasi. Begitu pula dengan mencuci rambut, kebersihan kulit kepala ketika sedang menstruasi harus lebih dijaga karena adanya perubahan hormon.”
3. Makan mentimun ketika haid
Punca kanser rahimMenurut pandangan Ajeng Annastasia Kinanti – detikHealth, di bawah artikel “Makan Timun Saat Haid Picu Kista Ovarium? Ini Tanggapan Dokter”

4. Bahagian tubuh yang tercedera akibat terjatuh, terpukul terutamanya bahagian perut terhantuk dengan benda keras menyebabkan muntah darah atau rahim boleh terluka.Punca kanser rahim


Also See and Read This : READ MORE
hanz

hanz

No comments:

Post a Comment

Related

Powered by Blogger.