Top 10 Penjaga Gol Terbaik Piala Dunia 2014 | - Blog Hanz -
Breaking News
recent

Top 10 Penjaga Gol Terbaik Piala Dunia 2014





Top 10 Penjaga Gol Terbaik Piala Dunia 2014 | Dalam Piala Dunia 2014 FIFA Brazil World Cup kali ini terdapat beberapa penjaga gol yang dikenal pasti sebagai antara yang terbaik dalam mengawasi gawang mereka daripada dibolosi dengan pelbagai percubaan-percubaan berbahaya daripada pasukan lawan.

Antara penjaga gol yang dianggap terbaik kerana ketangkasan mereka mengawal gawang dari dibolosi dan membuka mata pasukan-pasukan ternama untuk mengambil mereka termasuklah:

1. Keylor Navas (Costa Rica)

Penjaga gol Costa Rica yang bermain untuk kelab Levante di Liga Sepanyol.

2. Tim Howard (Amerika Syarikat)

Penjaga gol Amerika Syarikat ini mencatatkan rekod sebagai penjaga gol paling banyak membuat ‘save’ dalam Piala Dunia 2014 iaitu 16 ‘save’ ketika menentang Belgium pada pusingan kalah mati.

Menjadi ‘Man of The Match’ sebanyak dua kali ketika menentang Portugal dan Belgium.

3. Rais M’Bolhi (Algeria)

Penjaga gawang kelab CSKA Sofia di Bulgaria ini dianugerahkan sebagai ‘Man of The Match’ ketika menentang Jerman kerana penyelamatan gol daripada cubaan berbahaya dari pelbagai sudut oleh pemain Jerman berjaya mengheret perlawanan tersebut hingga ke masa tambahan.

Pemain kelahiran Paris, Perancis yang nama sebenarnya adalah Adi Rais Cobos Adrien M’Bolhi ini tidak menggunakan alasan berpuasa sebagai untuk tidak menyerlah ketika menentang Jerman malah keupayaannya menyelamatkan banyak percubaan itu agak menakjubkan.

4. Guillermo Ochoa (Mexico)

Penjaga gol ini antara penjaga gol yang mendapat perhatian kelab-kelab terkemuka dunia selepas aksi cemerlangnya ketika bertemu Brazil dengan menyelamatkan pelbagai cubaan berbahaya daripada pemain Neymar, Oscar, Fred dan pemain Brazil yang lain sehingga membuatkan pemain Brazil yang lain ‘pening’ untuk menembusi gawang Mexico.

Diiktiraf sebagai ‘Man of The Match’ sebanyak dua kali ketika menentang Brazil dan Belanda dan langkah cemerlangnya terhenti selepas tewas kepada Belanda menerusi gol penalti pada akhir perlawanan oleh Klaas Jan-Huntelaar.

5. Manuel Neuer (Jerman)

Selepas aksi cemerlangnya dalam dua musim lalu membantu Bayern Munich merangkul Liga Juara-Juara Eropah menewaskan musuh tradisi, Borussia Dortmund, Neuer sekali lagi muncul sebagai Pemain Jerman Nombor 1 yang akan mengawasi pintu gol negara Bavaria itu.

Tiga aksi tanpa bolos berjaya dicatatkan oleh beliau ketika bertemu Portugal, Amerika Syarikat dan terakhir Perancis berjaya menobatkan beliau sebagai antara penjaga gol terbaik sepanjang Piala Dunia ini.

Dek ketangkasannya itu juga berjaya meloloskan Jerman ke peringkat separuh akhir dan bertemu dengan lawan yang sukar iaitu tuan rumah, Brazil dan Neuer dijangka sekali lagi akan menampilkan aksi menyelamat hebatnya dalam usaha untuk membawa Jerman ke final.

6. Thibaut Courtois (Belgium)
belgium

Penjaga gawang Chelsea yang dipinjamkan ke kelab Sepanyol Atletico Madrid selama dua musim ini begitu matang dalam kawalan pintu golnya meskipun umurnya baru menginjak 22 tahun.

Aksi cemerlangnya itu berjaya mengenepikan seorang lagi penjaga gol Belgium yang beraksi untuk Liverpool iaitu Simon Mignolet yang kini hanya memanaskan bangku simpanan sepanjang kejohanan Piala Dunia ini.


7. Julio Cesar (Brazil)
Penjaga gol kelab Queens Park Rangers yang dipinjamkan ke kelab Liga Bola Sepak Amerika Syarikat yang berpangkalan di Kanada iaitu Toronto FC berjaya membuktikan bahawa beliau juga adalah antara individu terpenting di negara samba itu.


8. David Ospina (Colombia)

Ospina hanya melepaskan dua gol pada peringkat kumpulan ketika bertemu Ivory Coast dan Jepun sebelum disusuli dengan bolosnya dua gol ketika bertemu Colombia di peringkat suku akhir yang mengakhiri cabaran beliau.


9. Vincent Enyeama (Nigeria)
Enyeama melepaskan tiga gol ketika peringkat kumpulan dan gol yang bolos itu datangnya ketika menentang Argentina dan meski tewas perlawanan itu dengan keutusan tipis 2-3, Enyeama berjaya membawa Nigeria ke peringkat kalah mati.


10. Tim Krul (Belanda)
Ramai yang mengerut dahi dengan percaturan jurulatih Belanda, Louis van Gaal seminit sebelum tamat separuh masa kedua masa tambahan dengan mengeluarkan penjaga gol utama skuad ‘The Oranje’, Jasper Cillessen dan membawa masuk penjaga gol simpanan, Tim Krul yang akan berdepan penentuan sepakan penalti bertemu Costa Rica.

Namun percaturan itu sememangnya berhasil apabila penjaga gawang kelab Newcastle United itu berjaya menyelamatkan dua sepakan penalti Costa Rica yang dilakukan oleh ketua pasukan, Bryan Ruiz dan wira ketika penentuan sepakan penalti menentang Greece iaitu Michael Umana untuk membawa Belanda ke peringkat separuh akhir bertemu Argentina.

Menurut anda, siapakah penjaga gol terbaik sepanjang Piala Dunia 2014.



Also See and Read This : READ MORE
hanz

hanz

No comments:

Post a Comment

Related

Powered by Blogger.