Cara Hilangkan Bau Badan | - Blog Hanz -
Breaking News
recent

Cara Hilangkan Bau Badan



Penjagaan bau badan amat penting dalam kehidupan seharian kita. Elakkan daripada menjadi seorang yang tidak peka dengan masalah bau badan.


Walaupun pada zaman sekarang sudah banyak produk menghilangkan bau badan dijual, kita juga disaran untuk tidak melupakan petua orang zaman dahulu.

Petua ini adalah mengenai tips bagi mengelakkan badan kita berbau. Penjagaan bau badan penting demi menjaga kesihatan dan sebagai satu bentuk keselesaan.

Jom ketahui apakah petua hilangkan bau badan.

1. Ambil secawan air suam kemudian campurkan dengan beberapa kuntum bunga cengkih. Kacau sebati dan minum tiga kali sehari. Ulang selalu petua ini untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.

Petua ini juga dapat mengatasi masalah bau nafas, ketiak dan masalah keputihan bagi wanita.

2. Ambil sebiji limau purut, kemudian belah dua. Sapukan limau tersebut ke bahagian bawah ketiak, biarkan seketika sebelum dicuci. Lakukan tiga kali seminggu atau terpulang kepada anda jika ingin melakukan lebih kerap.

InsyaAllah bau badan yang tidak menyenangkan akan hilang dan badan akan terasa segar dengan haruman semula jadi dari perahan air limau purut. Limau nipis juga boleh digunakan.

3. Jika ketiak anda hitam dan berbau, anda boleh menyapukannya dengan kapur sireh dan limau nipis, apabila anda selesai mandi. Amalkan cara ini selama seminggu, anda akan dapati ketiak anda cerah dan tidak berbau.

4. Ambil beberapa helai daun jambu batu dan segenggam beras dan digoreng. Bahan-bahan ini hendaklah ditumbuk halus. Kemudian sapulah di bahagian yang bermasalah (ketiak).

Anda hendaklah lakukan sekerap mungkin sehingga bau badan anda hilang. Jika bau badan tersebut hilang, anda boleh gosokkan di tempat tertentu seminggu sekali.

5. Ambil beberapa biji limau kasturi. Kemudian potong empat, selepas itu sapukan limau tersebut di seluruh badan. Lakukan seminggu sekali, pasti bau badan anda harum dan segar selalu.

Dengan menjaga bau badan, ia dapat memberikan keselesaan kepada orang yang sedang bersama dengan kita. Jika badan kita berbau, sudah tentu orang disekeliling akan berasa tidak selesa apabila mahu berkomunikasi dengan kita.

Also See and Read This : READ MORE
hanz

hanz

No comments:

Post a Comment

Related

Powered by Blogger.