7 Lagu-lagu Permainan Waktu Kecik Yang Nostalgia | - Blog Hanz -
Breaking News
recent

7 Lagu-lagu Permainan Waktu Kecik Yang Nostalgia


Sajer jer entry kalini nak mengimbau kembali zaman kegemilangan dahulu ketika masih hingusan... Biler dikenang sedalam2 nya rasa pilu jer..tringin rasanyer untuk kembali ke zaman itu... Banyak permainan kanak2 yang dimainkan dan ianya sememangnya membawa peranan yang tersendiri... Memang lagu tidak dapat dipisahkan... Dengan adanya lagu dan melodi...Ianya membawakan mood keseronokan yang tersendiri...Tak cayer jom kita selongkar skit... Permainan yang ada melodi..Mungkin korang ingat2 luper lirik tapi melodinya masih menyengat.... Jom Layan..!!




1 - Polis Entry
Polis Entry one to jaga polis mati pencuri jaga...Main Kejor2...waa..best kot..kalau time tunggu loceng berbunyi tu. Dengan kengkawan geng yg ada da bleh create permainan ni...Lari la seberapa yang boleh dr ditangkap polis yang jaga....Tapi skung ni da banyak version ada..Ada yg bleh men twit2 la..Bleh gerak2 la bila da ditangkap...So kalu nk ikutkan yg asli punyer memang terbaik...dan sangat epik... ;)

2 - Jambatan Sudah Roboh
Jambatan sudah roboh sudah roboh sudah roboh jambatan sudah roboh...My Fair Lady...ahaha aper maksudnyer pun tak tau...tapi itu la antara bait2 melodi lagu dari jambatan sudah roboh..lagu yang diadaptasi dari versi omputih "london bridge is falling down, falling down" lebih kurang la kan.. So game ni dimainkan dengan dua orang akan berpegangan tangan membina bentuk jambatan dan pemain lain akan masuk bawah jambatan sambil menyanyikan lagu jambatan sudah roboh, biler habis jer lagu jambatan sudah roboh tu, dan biler lagu itu habis dinyanyikan sapa yang kat masuk bawah tu akan dikunci dan jadi jambatan yang seterusnyer... Begitulah seterusnya dan seterusnya..!! hehe

3 - Pepsi Cola
Game main pijak2 kaki.ahaha. lagu game ni pun boleh tahan jugak, ice cream soda pepsi cola, buatan Malaysia. effect game ni kesian kat kasut sebab kasut sekolah kotor kena pijak...haha...balik uma je mesti kene bebel ngan orang tua sebb kotorkan kasut..macam2 helah digunakan untuk menarik perhatian supaya kasut dapat dipijak.. sempoi ler game ni...! Tapi game ni agak ekstrem la agak ganas skit tapi ada jer dak prempuan dulu yang main game ni.. haha... Nayer la diorang kan..!!

4 - Enjit2 Semut
Enjit2 semut saper sakit naik atas...Ringkas jer permainan nyer..Sampai bebiler pun takkan habis pun sebeb semakin menginggi dan terus meninggi...Sampai penat dan tak tertanggung tingginyer la kot baru berhenti kan..!! Lagu Enjit2 semut ni sekarang kalu kita nengok pun telah dikormersialkan.. Boleh nengok versi kumpulan Senario, dan ramai lagi, So ianya tidaklah nampak kuno atau nostalgia... Menjadi sesuatu yang baru untuk pelapis generasi muda di masa akan datang..!!

5 - Namakan 2 Jenis
Namakan 2 Jenis..iaitu Buah...Buah A....Apple...hehe..Main nama namakan Negeri la Negara la..Buah La Benda la, Menatang la..aapapa jer la benda yang pasti kalu tak jawab jawab kena jentik... OK la kan permainan ni ada melibatkan olahan pemikiran so kira kita cerdas....Simple tapi sangat mencabar... Kita kena cekap la dan peka dengan isu dan info terkini.. Selalunya dimainkan 5 - 6 orang dalam satu bulatan...So jerit la jawapan tu sekuat nyer..Kalau main game ni mesti bising punyer..sebab masing excited bagi jawapan dengan cepat dan pantas..hehe..

6 - Pukul Berapa Datuk Harimau
Pukul berapa datuk harimau...pukul dua...pukul berapa datuk harimau pukul tiga, empat sampai lah dua belas... sampailah satu masa biler da sampai masa, anak harimau akan kena ngap... Game ni memerlukan Seorang jadi Harimau dan Datuk dan cucu2 nya Beratur la panjang2 di belakang datuk... Jadi Harimau ini akan ngap cucu2 datuk harimau da sorang demi sorang biler cukup jam 12 jer... sampai la Datuk Harimau yang kena makan last sekali... hehehe.. Ngaummm.!!

7 - Air Pasang Dalam
Air pasang dalam surut pukul 5, nyonya bangun pagi siram pokok bunga, pokok bunga melur tanam tepi atas, itik bertelur ayam menetas, cik baba jatuh dlm parit, cik aminah ketawa jerit2, naik keretapi pergi kuala Lumpur, nampak bini senet terselit bawah dapur, kit kit kit kuih bangkit, saper ketawa dia kena cubit...So lepas tu saper pun tak leh gerak atau ketawa, sumer yang main tu freeze jadi ais skejap dan saper yang ketawa akan kena cubit la jawabnyer...hahahaha....

Seronok kan lagu ni... tringat men tepuk2 sambil nyanyi lagu ni... Lihat jerk liriknyer sangat memberi makna, Air pasang pagi surut pukul 5...Kalau yang duk bandar ni jarang skali nk tau dan nengok air pasang kul pagi tu kan..sedikit sebanyak ada makna dan pengajaran dalam setiap bait2 lirik yang dinyanyikan tu... Tapi skung ada macam versi dah... Ada yang kata "Lirik Nampak bini senget terselit bawah dapur da tukaq jadi "Nampak Isteri comel terselit bawah dapur" hehehe mungkin dier tukaq untuk sesuaikan dengan keadaan sekeliling...Gud la kan..

Skung ni macam da pupus jer tradisi gilang gemilang zaman kanak2 yang sering diperlakukan ketika masa senggang suatu ketika dahulu...Skung ni kanak2 nyer masing2 canggih sumer bukak youtube online gaming dan click aja..apa game yang diorang suka...bayangkan permainan polis entry pun da dibuat dalam versi permainan komputer..manalah bebudak sekarang ni nak gerakkan badan mainkan dengan fizikal sendiri...!! ni Tgk facebook 24jam....haha...

P/S : Lagu2 ni la bwat kita happy dan riang dan sentiasa nak main game2 ni..!! jadi the song make it fun..!!

Also See and Read This : READ MORE
hanz

hanz

No comments:

Post a Comment

Related

Powered by Blogger.