(GAMBAR) Haiwan Terkecil Di Dunia | - Blog Hanz -
Breaking News
recent

(GAMBAR) Haiwan Terkecil Di Dunia

1) Anjing terkecil di dunia



Dengan ketinggian 12.4 cm dan berat 1.4 paun, Ducky, seekor anjing Chihuahua dari Massachusetts, Amerika adalah pemeganng Guiness World Record bagi kategori anjing terkecil di dunia.



2) Ular terkecil di dunia



Leptotyphlops carlae adalah spesies ular yang terkecil di dunia dengan purata panjang 10 cm. Ular sekecil mee spaghetti ini hanya dijumpai di Kepulauan Carribean, Barbados.

3) Kuda terkecil di dunia



Thumbelina merupakan kuda terkecil di dunia dengan ketinggian 43.2 cm dan seberat 60 paun

4) Hamster terkecil di dunia



Pee Wee adalah hamster terkecil di dunia dengan ketinggian 2.5 cm. Hamster ini berhenti membesar apabila ia berusia 3 minggu.


5) Chameleon terkecil di dunia




Brookesia Minima adalah spesies chameleon yang terkecil di dunia. Panjangnya hanya 1.2 cm dan hanya dijumpai di hutan Madagascar.

6) Lembu terkecil di dunia



Lembu terkecil di dunia datang dari baka lembu India iaitu lembu Vechur. Purata tinggi baka ini adalah 80 cm. Gambar di atas menunjukkan 16 tahun lembu Vechur dan 6 tahun lembu normal.

7) Ikan terkecil di dunia



Pada 2006, ikan terkecil di dunia telah dijumpai di Indonesia. Paedocypris progenetica adalah spesies ikan kap yang terkecil dengan panjang 7.9 mm

8) Kucing terkecil di dunia



Dalam usia 2 tahun, Mr. Peebles sepatutnya memiliki saiz yang besar. Tapi, tingginya hanya 15.5 cm, panjang 49 cm dan berat hanya 3 paun.

9) Cicak terkecil di dunia



Sphaerodactylus ariasae adalah spesie cicak terkecil di dunia dengan kepanjangan 16 mm. Ia dijumpai di British Virgin Island

10) Kuda laut terkecil di dunia



Dengan saiz sekecil jari kuku atau 16 mm panjang, hippocampus denise adalah kuda laut terkecil di dunia.


HOT SITE --> http://www.schoolloansconsolidation.co.cc
hanz

hanz

No comments:

Post a Comment

Related

Powered by Blogger.