Petua Atasi Senggugut | - Blog Hanz -
Breaking News
recent

Petua Atasi Senggugut


Senggugut selalunya dialami oleh sesetengah wanita ketika didatangi haid. Ia adalah sakit kejang yang hadir di bahagian pinggang. Senggugut boleh mengakibatkan hilang tumpuan sewaktu melakukan aktiviti atau pekerjaan dan sememangnya mengganggu emosi wanita jika sakit berlanjutan hingga sukar untuk dikekang kesakitannya.


Senggugut boleh diatasi dengan mengamalkan pantang larang ketika datang haid. Blog Hanz berkongsi petua dalam mengatasi kekejangan ketika senggugut melanda.


1. Minum air kerap
Air sebenarnya membantu dalam mengelakkan sakit senggugut ketika haid. Air suam ataupun panas, kedua-duanya baik untuk melegakan kekejangan kerana ia melancarkan perdaran darah dan boleh merehatkan otot yang kejang.



2. Elak kafein
Kurangkan atau sebaiknya hentikan seketika mengambil kafein dapat mengurangkan senggugut dan tekanan ketika haid. Minum teh chamomile untuk meredakan senggugut.



3. Pemanas
Tuam pad/kantung pemanas di bahagian abdomen dan bahagian bawah belakang badan dapat melegakan kesakitan senggugut secara berkesan seperti mengambil pil tahan sakit. Jika anda tidak mempunyai kantung air panas atau pad pemanas, mandi dengan air suam atau gunakan tuala yang direndamkan dengan air panas.


4. Bersenam
Akitivi bersenam sebelum atau ketika datang haid semestinya membuatkan anda rasa malas dan tidak mungkin kerana kekejangan yang dialami anda sudah cukup buat anda rasa sakit. Namun, sebenarnya jika anda melakukan aktiviti yoga atau aerobik ia dapat melancarkan peredaran darah dalam tubuh badan, dan ini boleh terhasilnya endorfin yang dapat mengurangkan senggugut.



5. Air halia
Halia dipercayai membantu dalam menyembuhkan demam, simptom selesema, sakit kepala, dan senggugut. Hiris halia, campur ke dalam secawan air panas dan minum untuk melegakan senggugut.


Also See and Read This : READ MORE
hanz

hanz

3 comments:

  1. Oh baru tahu minum air dengan kerap bantu hilangkan senggugut. Terima kasih untuk info ini

    ReplyDelete
  2. itu merupakan efek kotoran yang ada di tubuh wanita dikeluarkan lewat haid, sehingga bagi sebagian orang membuat sakit yang sangat

    ReplyDelete
  3. good info.thanks.jemput singgah blog sayaBAHAYA SENGGUGUT http://lexee4ever.blogspot.com/2015/01/bahaya-senggugut.html

    ReplyDelete

Related

Powered by Blogger.