10 Aktiviti Rapatkan Hubungan Kekeluargaan | - Blog Hanz -
Breaking News
recent

10 Aktiviti Rapatkan Hubungan Kekeluargaan



10 idea aktiviti yang boleh anda sekeluarga lakukan dalam usaha mengekalkan keharmonian keluarga anda.



1-     Road Trip
Meluangkan masa yang panjang dalam kereta sewaktu menuju ke destinasi kembara pasti menyeronokkan. Waktu inilah anda sekeluarga dapat berbual, dan setiap ahli keluarga dapat memberikan perhatian sepenuhnya.

2-     Menonton Wayang
Mungkin anda boleh tetapkan sekurang-kurangnya dua kali sebulan anda sekeluarga akan meluangkan masa bersama untuk menonton filem yang sedang hangat ditayangkan. Ia antara aktiviti hiburan yang sesuai untuk semua. Pastikan filem pilihan diklasifikasikan sebagai ‘U’ ya.

3-     Permainan Interaktif
Anda tentu pernah melihat adegan satu keluarga bermain Uno di dalam filem? Penuh dengan kegembiraan bukan? Anda pun boleh juga. Boleh juga cuba permainan lain seperti Monopoly, Scrabble dan sebarang permainan kad.

4-     Bercuti
Tiada apa yang lebih menyeronokkan selain dapat meluangkan masa bercuti bersama keluarga. Berkelah di pantai ada kalanya sudah memadai.

5-     Aktiviti Lasak
Lakukan aktiviti luar bersama seperti rock climbing, ataupun sukan air bersama. Walaupun tidak semua ahli keluarga punya kemahiran melakukannya, namun sokongan dari ahli keluarga yang lain pasti mengeratkan lagi hubungan.

6-     Makan Besar
Sebulan sekali apa kata anda makan besar bersama keluarga, juadahnya lebih istimewa dan variety berbanding makan malam biasa. Inilah masa untuk anda kumpulkan semua ahli keluarga, jadikan ia aktiviti wajib sekali dalam sebulan. Lebih seronok jika dapat masak bersama.

7-     Kerja Amal
Jika ada masa apa kata anda sekeluarga lakukan kerja amal seperti menolong membersihkan rumah orang tua, melawat pesakit kanser di hospital dan sebagainya. Tentu anda pernah melihat gambar-gambar di Instagram milik Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah, Tengku Puan Pahang yang memaparkan gambar beliau sekeluarga giat membantu mangsa banjir dengan menyediakan juadah.

8-     Bargain Hunting
Hari ini banyak jualan gudang berlangsung, jadikan ia sebagai peluang untuk anda sekeluarga membeli-belah dengan mendapatkan barang seperti buku, pakaian, perkakas rumah dan permainan pada harga luar biasa.

9-     Spa Di Rumah
Sebagai anak apa kata anda beri urutan kepada kedua-dua ibu bapa anda. Boleh juga pakaian pupur muka, lakukan pedicure dan manicure dan sebagainya. Boleh juga anda solekkan ibu anda yang bercadang menghadiri majlis istimewa.

10-  Bersenam
Lakukan senaman ringan bersama seperti joging atau berjalan di pusat rekreasi ataupun lakukan aerobik bersama sambil mengikut gerak tari video yang dimainkan. Berkebun juga salah satu option yang boleh dipertimbangkan.

Also See and Read This : READ MORE
hanz

hanz

No comments:

Post a Comment

Related

Powered by Blogger.