Draf awal/ kerangka /proses awal ( kena buat dan hantar kepada cikgu ) yang ini 30 markah
Jadual kerja
1. Objektif kajian
· Mengenalpasti isu-isu perpaduan kaum secara umum
· Mengenalpasti kepentingan perpaduan kaum kepada negara ini
· Menghuraikan cabaran dan kekangan dalam usaha mengekalkan perpaduan kaum di negara ini
· Menyenaraikan langkah-langkah untuk mengekalkan dan memantapkan perpaduan kaum di Malaysia
2. Menetapkan kaedah kajian
· Membaca akhbar tempatan
· Merujuk buku teks atau rujukan
· Melayari internet berkaitan dengan isu perpaduan
3. Menetapkan tajuk – perpaduan kaum di Malaysia
4. Menyediakan kerangka kasar penulisan
Kerangka awal
a. Tajuk rencana- Perpaduan kaum di negara ini
b. Nama penulis – nama awak
c. Isi kandungan
Pengenalan isu perpaduan secara umum
Dasar pecah dan perintah British
Sistem pendidikan zaman british
Pendudukan Jepun
Peristiwa 13 Mei
Kepentingan perpaduan kaum ( huraikan 3 aja)
- mewujudkan masyarakat harmoni dan aman
- memelihara kedaulatan Negara
- mewujudkan perasaan cinta kepada Negara/ patriotism
- meningkatkan imej Negara di mata dunia
- membangunkan ekonomi negara
- mengekalkan kestabilan politik
- membina masyarakat yang saling menghormati
Faktor yang menyumbang kepada pengukuhan perpaduan kaum ( huraikan 3 aja )
Peristiwa 13 mei
Sistem pendidikan penjajah
Penubuhan parti politik
Isu perkauman ( bahasa , budaya , pendidikan , agama , kerakyatan
Dasar pebdidikan kebangsaan
Cabaran mengekalkan perpaduan kaum ( huraikan 3 aja )
kewujudan pelbagai aliran sekolah
- parti politik berasaskan kaum
- kesan dasar penjajahan british
Sikap individulistik dalam masyarakat
Penyalahgunaan media sosial – menimbulkan isu sensitif
Campurtangan kuasa luar
Langkah untuk mengekalkan dan menetapkan perpaduan kaum di Malaysia ( huraikan 3 aja )
Kempen kerajaan
Program RIMUP
Gotong royong
Rumah terbuka
Sambutan perayaan
Program sukan
Slogan I Malaysia
Aktiviti kokurikulum
Membuat rumusan
- Keamanan dan kesejahteraan negara sentiasa terjamin
- Berdasarkan peristiwa sejarah lama ( ) kita wajar ........
- Memahami dan menghayati peristiwa sejarah negara
Meletakkan rujukan
Akhbar
Buku- Buku teks sejarah tingkatan 3 , KPM, DBP , 2007, KL
Majalah
Internet
Pelaksanaan kerja
Bil
|
Tarikh
|
Huraian/ perkara/ aktiviti
|
Catatan
|
1
|
30/6/2014
|
Mendengar taklimat daripada guru
| |
2
|
Membuat rujukan lanjut ke laman web kementerian Pendidikan/ LPM
| ||
3
|
Bertanya guru untuk mengenalpasti tugasan
| ||
4
|
Menentukan tajuk tugasan
| ||
5
|
Membuat kajian perpustakaan
| ||
6
|
Membuat kajian internet
| ||
7
|
Membuat kerangka kasar
| ||
8
|
Merujuk guru tentang huraian tugasan
| ||
9
|
Membuat draf akhir
| ||
10
|
15/7/2014
|
Menulis rencana ikut format
| |
11
|
16/7/2014
|
Menyemak tugasan
| |
12
|
17/7/2014
|
Menghantar laporan
|
mane proses awal
ReplyDelete